Eetbuien?! Zo pak je dat aan

Eetbuien zijn lastig en kunnen je demotiveren wanneer je op een dieet zit. Het is een bekend probleem, waar velen van ons last van krijgen. Na zo een eetbui is het moeilijk om je dieet weer op te pakken. Je dieet is mislukt en het lijkt erop dat je gewichtsdoelen maar buiten handbereik zullen blijven. Vrees niet, met deze tips kan je de ergste eetbui onderdrukken. Lees maar verder.

Hoe krijg je eetbuien?

eetbuienDe precieze oorzaak is tot op heden niet geheel bekend. Toch zijn er enkele oorzaken die vaker worden genoemd, zoals:

  • Emotionele problemen
  • Een schommelende bloedsuikerspiegel
  • Gewoonte
  • Voedselverslaving

Een eetbui kan dus zowel fysieke als emotionele oorzaken hebben. Wat de reden ook kan zijn, het voorkomen van je eetbui is wat we willen.

Eet voldoende

Om eetbuien te vermijden kan je beter voldoende eten. Een crashdieet wordt daarom helemaal afgeraden. Juist wanneer je bepaalde voedingswaren niet mag eten, is de kans heel groot dat je er op een zwak moment juist veel te veel van eet. Tijdens een crashdieet ben je steeds bewust van wat je niet mag eten en hoeveel je van bepaalde etenswaren mag eten. Met discipline kom je er misschien wel uit, maar de meesten van ons zijn geen sterren in zelfcontrole. Maak het jezelf makkelijk door gewoon voldoende te eten. Eet vaker groenten en fruit zodat je de nodige calorieën uit gezonde bronnen haalt. Een gezond dieet is beter dan een te strikt dieet.

Zorg dat je voldoende slaapt

Onvoldoende rust brengt je hormoonhuishouding uit balans. Je krijgt vaker trek en het gevoel van verzadiging blijft langer weg. Een ander gevolg van onvoldoende rust is stress. Stress is een veel voorkomende oorzaak voor eetbuien. Zorg daarom dat je genoeg en ook regelmatig slaapt.

Eet op regelmatige tijden

Met een druk schema is het lastig om vaste tijden aan te houden om te eten. Het ontbijt wordt vaak genoeg overgeslagen. Een vast eetpatroon is goed voor je gezondheid en het houdt de eetbuien ook op afstand. Je lichaam zal wennen aan de vaste tijden voor het eten en zich aanpassen. Zonder een eetpatroon val je snel terug op ongezonde tussendoortjes en eetbuien.

Haal alle snaaivoer uit je huis!

Klinkt misschien logisch maar toch wordt het vaak genoeg niet opgevolgd. Koop geen chips, koekjes, chocolade en andere ongezonde snacks. Als je ze niet in huis haalt, kan je het ook niet eten tijdens je eetbui!

Weetjes, acties en voordeeltjes!

Schrijf je in voor de Fringed nieuwsbrief!
(36x gelezen)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.